• by: Harald
  • November 15th, 2018
  • Category: Tips

Een goede nieuwjaarspresentatie blikt terug, kijkt vooruit en motiveert


Met de eindejaarsperiode voor de deur zullen er gewoontegetrouw veel recepties georganiseerd worden. De verplichte bijbehorende speech/presentatie wordt helaas vaak stiefmoederlijk behandeld en er wordt veel te laat aan begonnen. Deze kan echter een moment zijn om een sterk signaal aan de medewerkers te geven. De nieuwjaarsspeech hoeft namelijk niet louter een korte toost te zijn. Een goede nieuwjaarspresentatie blikt terug, kijkt vooruit en motiveert.

Een goede nieuwjaarspresentatie blikt terug, kijkt vooruit en motiveert

Met de eindejaarsperiode voor de deur zullen er gewoontegetrouw veel recepties georganiseerd worden. De verplichte bijbehorende speech/presentatie wordt helaas vaak stiefmoederlijk behandeld en er wordt veel te laat aan begonnen. Deze kan echter een moment zijn om een sterk signaal aan de medewerkers te geven. De nieuwjaarsspeech hoeft namelijk niet louter een korte toost te zijn. Een goede nieuwjaarspresentatie blikt terug, kijkt vooruit en motiveert. 


Geef een sterk signaal aan je medewerkers tijdens de nieuwjaarsspeech

De nieuwjaarspresentatie blikt terug

Kijken naar de doelstellingen van het afgelopen jaar en in welke mate deze gerealiseerd zijn. Het geeft enerzijds aan dat de uitgesproken targets geen loze woorden waren. Anderzijds zorgt het voor een herkenning van waar iedereen de afgelopen 365 dagen naar gestreefd en voor gewerkt heeft. Hier mogen best wat cijfers getoond en besproken worden. 


De nieuwjaarspresentatie kijkt vooruit

Vanuit de terugblik kijken we naar het komende jaar. Wat wil je het komende jaar bereiken? Waar gaan we naartoe? Wees hierin ook zo concreet mogelijk en hou het niet louter op een strategische boodschap. Als groei een belangrijke doelstelling is geef dan ook aan hoeveel die groei moet zijn. Waar ze vandaan moet komen, hoe dat moet gebeuren en welke inspanningen daarvoor geleverd moeten worden. 


De nieuwjaarspresentatie motiveert

Het hebben van een visie voor het bedrijf en daarover open en duidelijk communiceren, is op zich al een sterke motivator. Betrek de medewerkers in je boodschap. Betrek hen in je doelstellingen en geef duidelijk aan wat hun rol / verantwoordelijkheid daarin is. Wat verwacht je van hen en wat hebben zij eraan? Ook als je een moeilijke boodschap moet brengen zijn dat belangrijke factoren.  


Save the best for last

Als je een eindejaarsgeschenk, premie of nog iets anders aan je medewerkers wenst te geven doe je dat best op het einde. Zo eindig je met het leukste. Geef aan waarom je dit geschenk geeft. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat je dat in de vorige presentatie beloofd hebt. Kom je beloftes dus na en verras hen ermee op het einde van je presentatie.

Geef aandacht aan je boodschap. Neem de tijd om het goed voor te bereiden en neem ook de tijd als je de presentatie geeft. Een nieuwjaarspresentatie mag zo'n 15-20 minuten duren. Lang genoeg om te boei en kort genoeg om niet te vervelen.

Afhankelijk van je spreekstijl kun je beslissen om wel of niet een Powerpoint te laten meelopen. Het kan je boodschap ondersteunen en krachtiger maken. Zorg dan wel voor een beeldende presentatie met weinig tekst. 


Succes!

Hulp nodig voor de nieuwjaarspresentatie? Wacht er niet te lang mee. harald@smartpresentations.be

Harald Dumoulin is Storyteller bij Smartpresentations en helpt bedrijven en organisaties aan overtuigende en krachtige presentaties.


Bedrijfspresentatie- Verkooppresentatie - Keynote Presentatie - Evenementen