• by: Harald
  • June 11th, 2018
  • Category: Tips

Krachtige pitch presentatie


Een pitch presentatie is een presentatie die je geeft om een potentiële opdrachtgever of klant te overtuigen van jouw idee, product of diensten. Meestal zit je in competitie en zullen voor of na jou ook je concurrenten een presentatie geven.

Krachtige pitchpresentatie

Een pitch presentatie is een presentatie die je geeft om een potentiële opdrachtgever te overtuigen van jouw idee, product of diensten. Vaak zit je in competitie en zullen voor of na jou ook je concurrenten een presentatie geven. De belangrijkste doelstelling bij zo’n presentatie is dan ook: zorgen dat jouw verhaal, jouw presentatie top-of-mind blijft bij de potentiële opdrachtgever. Dat doe je door inhoudelijk een sterk verhaal te brengen en een professioneel ogende presentatie te gebruiken.

Enkele tips voor een succesvolle pitch presentatie:
  • Het begin van je presentatie moet krachtig en to-the-point zijn. In een pitch presentatie heb je geen tijd voor lange introducties. Val gerust met de deur in huis. Het begin en einde van je presentatie zal het beste onthouden worden. Zo kun je beginnen met de probleemstelling of vraag die de potentiële opdrachtgever bij je heeft neergelegd. Hiermee geef je tevens aan dat je de vraag goed begrepen hebt. 
  • Geef in het begin meteen aan hoe je het probleem of de vraag gaat aanpakken / oplossen. Hoe gaat jouw idee, dienst of product hen helpen? Wees daarin zo concreet en direct mogelijk. 
  • Geef ook meteen aan wat de stappen in het proces zullen zijn. Hoe gaat het proces verlopen nadat je goedkeuring hebt gekregen?  Professionaliteit is hier key message. 
  • De bedrijfsvoorstelling zelf dient voornamelijk om credibiliteit te geven aan je oplossing en plan van aanpak. Hier kan een mooie slide met een grafische verwerking van facts & figures je ondersteunen. De geschiedenis en visie van het bedrijf vervolledigen dit deel. 
  • Indien een speciaal team of specialisten aan het project zullen werken kun je die na de bedrijfsvoorstelling introduceren. 
  • Afsluiten doe je me een samenvatting: de kernpunten van je betoog en waarom ze voor jou moeten kiezen. 
  • De handout is niet een print van je presentatie. Besteed ook zorg aan datgene dat je na je presentatie achterlaat.
Enkele algemene aandachtspunten:
  • Spreek duidelijk, sta recht en praat duidelijk.
  • Overdrijven mag maar zorg dat je het kunt waarmaken.
  • Hou je aan de tijd die je voor de afspraak krijgt.
  • Voorzie ook zeker 1/3 van de beschikbare tijd om vragen te beantwoorden.  
 Heb je een goed verhaal maar zijn de slides niet overtuigend genoeg?Bereken hier de prijs voor een redesign van je presentatie.

Pitchpresentatie - Verkooppresentatie - Bedrijfspresentatie - Keynote Presentatie - Evenementen