We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • July 29th, 2021
  • Category: Tips

10 redenen waarom je presentatie niet blijft hangen


Een opsomming van de 10 belangrijkste redenen waarom een presentatie achteraf niet 'blijft plakken' bij het publiek. Meteen geven we ook wat tips om het beter te doen.

10 redenen waarom je presentatie niet blijft hangen

De PowerPoint is een vast onderdeel van de meeste presentaties die gegeven worden. We willen het publiek inspireren, inlichten of overtuigen, maar helaas slaagt niet elke presentatie daarin. Het publiek blijft met vraagtekens achter en de boodschap is vervolgens snel vergeten. We sommen de 10 belangrijkste redenen op waarom een presentatie achteraf niet 'blijft plakken' bij het publiek. Meteen geven we ook tips om het beter te doen.

  1. Opbouw van het verhaal is saai
    De verhaalopbouw van je presentatie is erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat je publiek aandachtig blijft en je boodschap goed begrijpt. Begin je presentatie daarom met je kernboodschap: Wat is het probleem/ oplossing? Wat is je doelstelling?  Wat willen we samen bereiken? ... Hierdoor leg je de verwachtingen hoog en blijft het publiek geboeid. Dit geldt zeker voor een pitch presentatie. Begin hier met het probleem, dan de situering en meteen daarna de oplossing.
     
  2. Veel te veel tekst op de slides
    Je publiek is niet in staat om naar jou te luisteren en tegelijkertijd je slides af te lezen. Het zorgt voor verwarring en voor verlies van aandacht. Daarbij zijn slides die vol met tekst staan vaak erg lelijk. Zorg dus voor slides waar alleen kernwoorden op staan. Opsommingen met volzinnen en blokken tekst zijn prima voor brochures, maar niet voor een ondersteunende PowerPointpresentatie.
     
  3. Geen, verkeerde of kwalitatief onvoldoende afbeeldingen
    'Een beeld zegt meer dan 1000 woorden' zegt het gezegde. Dat klopt helemaal, maar dan moet het wel een duidelijk en kwalitatief beeld zijn. Een passend beeld bij de tekst/ het onderwerp en van een voldoende kwaliteit/ grootte om duidelijk te worden gepresenteerd. Durf een beeld ook eens op een volledige slide te zetten om de impact ervan te vergroten.
     
  4. Slides ondersteunen de tekst niet
    Niets is zo verwarrend tijdens een presentatie als naar een slide te moeten kijken die niet aansluit bij de tekst die door de spreker wordt uitgesproken. Zorg voor een aansluiting van de slides bij het onderwerp dat besproken wordt. Gebruik dezelfde woorden als op de slide, zorg voor grafische elementen, iconen of afbeeldingen die duiding geven aan het onderwerp.
  1. Design is niet herkenbaar
    Als je een verkoop-, pitch- of bedrijfspresentatie geeft, is het erg belangrijk dat de uitstraling van de slides aansluit bij deze van het bedrijf. De huisstijl moet herkenbaar zijn. Gebruik dezelfde kleuren, afbeeldingen en grafische elementen als deze van de huisstijl en de website. Deze herkenning zal zowel tijdens de presentatie als achteraf versterkend werken.
  1. Presentatie is te lang/ te veel slides
    Niemand luistert graag naar een verhaal waarvan ze de indruk hebben dat het te lang duurt. De aandacht gaat weg en het publiek vergeet wat er verteld is. Dat is zeker het geval bij een online presentatie waar de aandachtspanne nog kleiner is. Zorg dus voor een to-the-point presentatie met een krachtig opgebouwde verhaallijn.
  1. Niet duidelijk
    Veel presentaties worden verteld vanuit de kennis die aanwezig is bij de spreker zelf. We gaan te vaak uit van een bepaalde voorkennis bij het publiek en zijn bang om te evidente zaken te vertellen. Toch zal een presentatie beter begrepen worden als je uitgaat dat het publiek geen voorkennis heeft. Omschrijf het probleem voor je de oplossing geeft. Geef een duidelijke beschrijving van de situatie voor je producten en diensten voorstelt.
  1. Foute animaties en overgangen
    Om het gebrek aan een boeiende presentatie te camoufleren worden er vaak te veel animaties en slideovergangen aan de presentatie toegevoegd. Animaties moeten zinvol zijn en het verhaal ondersteunen door bijvoorbeeld dingen stap voor stap te laten verschijnen. Zorg voor een beperkt aantal verschillende animaties en overgangen in de totale presentatie.
  1. Te algemeen
    De aandacht van het publiek zal hoog blijven zolang ze een verhaal horen dat aansluit bij wat ze willen horen. Als dit te algemeen wordt, verliezen ze hun aandacht. Zorg er dus voor dat je de inhoud van de presentatie afstemt op de noden/ vragen van je publiek en breng geen algemeen verhaal.
  1. Geen afronding
    De twee belangrijkste momenten in een presentatie zijn het begin en het einde. In het begin bepaal je hoe lang het publiek aandachtig zal blijven. Op het einde bepaal je wat het publiek zal onthouden van je presentatie. Zorg dus op het einde van je presentatie voor een afsluitende samenvatting. Denk daarbij aan Piet Huysentruyt's 'Wat hebben we geleerd vandaag?'. De samenvatting op je laatste slide bevatten de take-aways van je presentatie en dat zal het publiek onthouden.

 

Iedereen kan een PowerPoint maken, maar als je reputatie op het spel staat, laat je dit beter aan een specialist over.

Bekijk enkele realiseerde projecten, maak kennis met onze mogelijkheden  of maak een afspraak.

Hoe goed scoort jouw huidige PowerPointpresentatie?

Bezorg ons je huidige presentatie en we maken een diepgaande analyse met tips en verbeterpunten.