We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • November 9th, 2017
  • Category: Tips

De dood van een goed idee


Een goed, soms zelfs schitterend idee sterft helaas vaak een stille dood omdat de kern van het idee slecht wordt overgedragen.

De dood van een goed idee

Een goed, soms zelfs schitterend idee sterft helaas vaak een stille dood omdat de kern van het idee slecht wordt overgedragen.

Je kent het ongetwijfeld wel: je zit in de wagen, ligt in je bed of staat onder de douche en je bedenkt een vreselijk goed plan. De oplossing voor het probleem waar je al even aan werkt, een nieuw product, .... Nadat je er zelf nog even over nagedacht hebt, is het moment aangebroken om mensen mee te krijgen in je idee, te enthousiasmeren zodat het een breder draagkracht krijgt. Dit is een belangrijk moment want het zal bepalen of je idee nog een verder bestaan krijgt. En toch is dit het moment dat het vaak misloopt. 

Bij een verkeerde voorstelling wordt het idee verkeerd begrepen en sterft het een stille dood.Het was indertijd Patrick De Maeseneire die me leerde: "Vertel me wat je te vertellen hebt. Kom direct tot de kern. Als ik niet mee ben zal ik wel achtergrond vragen."En dat is met een voorstelling van een idee niet anders. Kom direct tot de kern. Maak je voorstelling daarom kort, krachtig en to-the-point.
  1. Geef de kern van je idee in een of enkele regels. Schep een verwachting en maak de mensen nieuwsgierig. Je kunt daarbij ook meteen het te verwachten resultaat aangeven.

  2. Geef aan waar het probleem of het idee is op gebaseerd of waarop het een oplossing biedt. Hiermee schets je de huidige situatie.

  3. Schets het idee, de oplossing in enkele kernwoorden of kernregels. Trek vanuit de bestaande situatie je publiek mee naar een niveau ver boven het niveau van wat het nu is.

  4. Wie zal van je idee beter worden en hoe? Geef aan wie voordeel heeft bij dit plan en op welke manier.

  5. In de laatste fase moet je zo concreet mogelijk worden. De toehoorder(s) vragen zich af: “Wat heb je nodig van mij? Waarom vertel je me dit? Wat zijn de volgende stappen?”
Speciaal om je idee krachtig over te dragen heb ik een Powerpoint template gemaakt die gebaseerd is op bovenstaande stappen. Gebruik deze in combinatie met je eigen enthousiasme en je idee krijgt meer kans op slagen.