We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • March 7th, 2023
  • Category: Communicatie

Duidelijk communiceren in stormachtige periodes


In tijden van grote interne en externe druk (onzekere tijden, drukke tijden, negatieve berichtgeving, onstabiele markten, ….) is het erg belangrijk om op een duidelijke en motiverende manier met het team te communiceren. Medewerkers willen duidelijkheid, iets om zich aan vast te houden, een duidelijk richting, een visie.

Duidelijk communiceren in stormachtige periodes

In tijden van grote interne en externe druk (onzekere en drukke tijden, negatieve berichtgeving, onstabiele markten, ...) is het erg belangrijk om op een duidelijke en gemotiveerde manier met je team te communiceren. Medewerkers willen vooral duidelijkheid, iets om zich aan vast te houden, een bepaalde richting, een visie. 

Communiceer beslissingen duidelijk en geef aan hoe en waarom ze genomen werden

Sommige managers vertellen hun teams wat ze moeten doen en delen beslissingen mee. Het is overtuigender om hen ook te vertellen hoe en waarom een bepaalde beslissing genomen werd. Vooral is het sterk om aan te geven waarom je juist hun hulp nodig hebt om bepaalde zaken te realiseren. Op deze manier geef je aan wat er moet gebeuren maar ook waarom het belangrijk is voor jou of het bedrijf. Als iedereen de factoren achter jouw beslissingen kent, wordt het voor iedereen ook zinvoller om actie te ondernemen. 

Persoonlijke verhalen (storytelling) om je geloofwaardigheid te vergroten

Het vertellen van een (persoonlijk) verhaal ondersteunt je boodschap op verschillende manieren. 

  • Je verhaal (bv. over hoe je zelf moeilijke situaties hebt overwonnen) laten je authentieke en persoonlijke kant zien. Dit schept een band en vertrouwen. Zeker als je al eens een soortgelijke situatie hebt meegemaakt en daarover kunt vertellen. Het geeft nog meer aan dat je ervaring hebt en dat je visie relevant is. 
  • Het delen van verhalen over uitdagingen, pogingen en zelfs teleurstellingen geven een signaal dat je als manager weet en begrijpt waar de huidige, specifieke situatie over gaat. 

Verhalen onthullen inzichten over wie je bent en het soort manager dat je bent of wil zijn. 

Gebruik beeldmateriaal om beslissingen begrijpelijk te maken

Door je verhaal visueel te presenteren, help je iedereen beter te begrijpen wat je wil zeggen. Als je dit goed aanpakt, ziet iedereen letterlijk wat je bedoelt. 

  • Zet je ideeën om in een visuele voorstelling. Door je woorden om te zetten in een grafische voorstelling met bijvoorbeeld diagrammen, zal je idee niet alleen beter begrepen worden, maar ook langer onthouden worden. 
  • Visual storytelling is meer dan mooie foto's op een slide zetten. Het gaat erom je idee visueel te laten 'plakken' en daardoor beter uitvoerbaar te maken. 

Als je je ideeën niet persoonlijk wil of kan presenteren, kan je ze ook uitschrijven in een slidedocument. Dit document is wel opgemaakt in PowerPoint, maar dient niet om te presenteren. Het is eerder een leesdocument dat je boodschap overbrengt met teksten en/of grafische weergaves. PowerPoint is een goede tool om aantrekkelijke en visuele documenten op te maken. Beter dan bijvoorbeeld Word.

Moedig dialoog aan door te luisteren

In periodes van grote druk hebben medewerkers nood om gehoord te worden. Communicatie gaat niet in één richting. Er moet altijd ruimte zijn voor dialoog. Je medewerkers moeten voelen dat ze betrokken worden bij beslissingen. De impact van stress en druk is bij iedereen anders. Hou rekening met deze verschillende situaties zodat iedereen aangesproken wordt en zich gehoord voelt. Pas je stijl aan op deze individuele bezorgdheden. 

In een moeilijke periode telt niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je het zegt. Zelfzeker, authentiek en duidelijk zijn, zijn enkele erg belangrijk factoren om geloofd en dus gevolgd te worden. Hoe sterker de boodschap wordt overgebracht, hoe meer men in jou zal geloven. 
Een sterk (persoonlijk) verhaal (storytelling) gekoppeld aan een visuele voorstelling zal mensen helpen het pad te zien dat moet gevolgd worden. 

 

Heb je nog vragen over de toepassing van visuele storytelling in een zakelijk omgeving? De experten van Smartpresentations luisteren graag om vervolgens je verhaal en je boodschap om te zetten in sterke, overtuigende communicatie.