We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • December 21st, 2017
  • Category: Tips

Het belang van een sterk begin


Een goed begin is het halve werk. En dat geldt ook voor het maken en geven van een goede presentatie. De meeste bedrijfspresentaties beginnen met de historiek van het bedrijf. Maar is die informatie belangrijk genoeg om de aanwezigen van het begin mee te boeien?

Het belang van een sterk begin

Een goed begin is het halve werk. En dat geldt ook voor het maken en geven van een goede presentatie. De meeste bedrijfspresentaties beginnen met de historiek van het bedrijf. Maar is die informatie belangrijk genoeg om de aanwezigen van het begin mee te boeien? 
De hoogste aandachtspiek zit in het begin van de presentatie.
De hoogste aandachtspiek van mensen die naar een presentatie luisteren, zit in het begin van de presentatie. Een tweede piek zit op het einde van de presentatie. Dat zijn dus de momenten waarop je de belangrijkste informatie moet meegeven. Helaas zien we in de praktijk vaak een langdradige introductie in het begin van de presentatie en een slide met contactinformatie of (nog slechter) een vraagteken als laatste slide (lees ook: Vergeet de laatste slide niet!)
Maak indruk met je presentatie door een slimme opbouw en een sterk begin.
Begin je presentatie met de belangrijkste boodschap die je te vertellen hebt:
  • wat wil je voor de (potentiële) klant bereiken
  • wat zijn de gezamenlijke doelstellingen
  • wat is je toegevoegde waarde
  • wat is je 'Why' (Start with WHY - Simon Sinek - startwithwhy.com)
Maak gebruik van de belangrijkste aandachtspiek in je presentatie en begin dus met je belangrijkste boodschap. De geschiedenis van het bedrijf kan later in de presentatie terug komen. Dan krijgt ze waarde omdat ze credibiliteit geeft aan wat je zegt te kunnen doen.

Succes.