We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • January 15th, 2019
  • Category: Tips

Kort met veel kracht: de Pecha Kucha


Deze presentatievorm dwingt de spreker om zijn/haar verhaal zo visueel mogelijk te brengen in een streng gelimiteerde tijdspanne.

Kort met veel kracht: de Pecha Kucha

Deze presentatievorm dwingt de spreker om zijn/haar verhaal zo visueel mogelijk te brengen in een streng gelimiteerde tijdspanne.

Basisregels van een Pecha Kucha presentatie:

  • de Pecha Kuch PowerPoint presentatie bestaat uit 20 slides
  • elke slide duurt 20 seconden

Met deze basisregels duurt een Pecha Kucha steeds 400 seconden (6 minuten en 40 seconden). De spelregels maken deze vorm van presenteren leuk én nuttig. In minder dan 7 minuten breng je het verhaal, waardoor je altijd concreet en direct blijft.

Goed nadenken WAT je wil dat jouw publiek onthoudt, dat is het belangrijkste. Kies 1 boodschap, niet meer. Indien je te veel wil vertellen, gebruik je te veel woorden en gaat een groot stuk van het verhaal verloren. Kies daarom zorgvuldig en oefen veel. Je krijgt 20 seconden per slide. Nadien komt de volgende slide onverbiddelijk op het scherm. 

 In 5 stappen naar een krachtige Pecha Kucha:

  1. Bepaal de kernboodschap
  2. Maak een verhaallijn
  3. Zoek beelden bij jouw verhaallijn
  4. Structureer het verhaal en de beelden
  5. Schrap waar nodig en… oefen

Waar gebruik je een Pecha Kucha voor?

  • Een fantastisch idee die je aan een groep mensen overdraagt. Een Pecha Kucha dwingt je om beknopt te blijven in bijvoorbeeld een Pitchpresentatie
  • In ondernemersgroepen (Voka (Plato), Unizo, ...) stelt men zich voor en/of geeft men een update van hun activiteiten. De Pecha Kucha zorgt ervoor dat elke spreker evenveel tijd krijgt om dit krachtig én visueel te doen. Hoe beter de voorbereiding, hoe overtuigender de voorstelling/update zal zijn.
  • Je maakte iets bijzonders mee en wil dit aan een groep overdragen zonder hen te vervelen. Beelden ondersteunen jouw verhaal.
  • Je hebt een plan en wil dit aftoetsenaan een specifieke doelgroep. Met een Pecha Kucha land je automatisch bij de essentie en dat is meestal voldoende.

Pecha Kucha is een presentatietechniek die in 2003 door twee architecten uit Tokyo werd geïntroduceerd (Astrid Klein en Mark Dytham). Ze bedachten “The Pecha Kucha Night”, waar jonge designers samen komen om te netwerken en hun werk te tonen. Pecha Kucha is Japans voor chit chat, oftewel prietpraat.

Veel succes!