We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • May 5th, 2020
  • Category: Verkoop

PowerPoint voor online verkoopgesprek


De aandachtsspanne bij een online presentatie is bij veel mensen een stuk korter dan bij een fysieke presentatie. Je zult daar bij het geven van een online presentatie rekening mee moeten houden. Zeker als het een verkoopgesprek is. WAT je te vertellen hebt, wordt dus een stuk belangrijker dan bij een fysiek gesprek. Je kunt een zwak verhaal of presentatie niet goed maken met een sterke persoonlijkheid om de 'klik' te maken.  

PowerPoint voor online verkoopgesprek

Online meetings zullen voorlopig nog wel even de norm blijven. Het voeren van een online verkoopgesprek vergt van een verkoper aangepaste vaardigheden. Ook de verkooptools zullen moeten aangepast worden. Waarin verschilt een online presentatie van een andere presentatie? Moet het verhaal anders worden opgebouwd of de PowerPoint anders worden opgemaakt?

Je zult zelf wellicht al gemerkt hebben dat als je een online vergadering of presentatie volgt, het lastiger is om aandachtig te blijven dan bij een fysieke vergadering of presentatie. De aandachtsspanne bij een online presentatie is bij veel mensen een stuk korter. Je zult er bij het geven van een online presentatie rekening mee moeten houden. Zeker als het een verkoopgesprek is.

 We geven de 5 belangrijkste aandachtspunten voor de opbouw en de grafische opmaak van een online verkooppresentatie mee:

1) To-the-point met een krachtige verhaallijn

Zorg dat je in de opbouw van je presentatie snel tot de kernboodschap komt. Beperk ook de small talk in een online verkoopgesprek. Het neemt tijd en aandacht weg van jouw concrete doelstelling. Begin dus sterk en geef meteen aan waar je naartoe wilt. Op die manier pak je meteen de aandacht van je gesprekspartner. Na je kernboodschap kun je deze aanvullen en versterken met je projectaanpak en USP's (unique selling proposition) van je bedrijf/dienst/product. Eén of twee cases/realisaties om je verhaal te bewijzen en afsluiten met een krachtige samenvatting.

In een online vergadering is het belang van wat je te vertellen hebt een stuk groter dan bij een fysiek gesprek. Je kunt een zwak verhaal of presentatie niet goed maken met een sterke persoonlijkheid om de 'klik' te maken.

2) Niet te lang, niet teveel slides

Bij een fysieke presentatie heb je als verkoper steeds een rechtstreeks contact met je gesprekspartner. Je kunt hem/haar aankijken en je presentatie ondersteunt je verhaal. Je gesprekspartner ontvangt ook de beide gecombineerde signalen die elkaar, in het beste geval, ondersteunen en versterken. Bij een online presentatie is dat anders. Als je gesprekspartner naar je slides kijkt (via scherm delen) dan zien ze jou niet of heel klein. Geef dus een korte maar krachtige presentatie en ga dan zo snel mogelijk terug naar de gespreksmodus zodat je elkaar kunt aankijken. In 20-25 slides zou je je verhaal moeten kunnen vertellen. Maak dus vooraf de juiste keuze van wat je precies met de online presentatie wenst te bereiken en wat je dus laat zien.

3) Sterke, visuele & grafische elementen

Overtuig met sterke beelden en grafische elementen die je verhaal ondersteunen. Het is niet alleen mooier maar ook een stuk duidelijker. Je presentatie beslaat immers maar een deel van het scherm van je gesprekspartner. Zet dus zo weinig mogelijk tekst op de slides. En zorg dat de aandacht constant getrokken wordt door een opbouwende slide met nieuwe elementen. Als je gesprekspartner een slide moet lezen tijdens je presentatie, ben je meteen zijn aandacht kwijt. Bouw je slide op met kliks, sterke en duidelijke beelden en originele iconen of grafische elementen.

4) Interactieve presentatie

Zorg dat je in je presentatie kunt navigeren zodat je snel kunt inspelen op een vraag of opmerking. Vergelijk het met een website. Door interactieve elementen aan je presentatie toe te voegen, kun je met één of enkele kliks naar een ander deel van je presentatie. Zo hoef je bijvoorbeeld niet snel over te gaan naar een andere presentatie bij een bepaalde vraag. Via 'scherm delen' loopt dat al vaak mis. Doordat je interactieve mogelijkheden hebt, kan het dus zijn dat je PowerPoint meer slides heeft dan je uiteindelijk tijdens de presentatie laat zien. Maar het biedt wel de mogelijkheid om een zijsprong te maken als deze gemaakt moet worden.

5) Concreet afronden & handout

Een online verkoopgesprek is veel abrupter afgelopen dan een fysiek gesprek. Je mist de small talk voor en na je gesprek. De wandeling van en naar de uitgang. Zorg dus dat je zo concreet mogelijk afsluit. Bij voorkeur met het maken van een offerte. Of je kan een beknopte versie van je presentatie doorsturen meteen na je meeting. Dit is uiteraard nooit het volledige PowerPoint bestand, maar een selectie van enkele belangrijke slides verzameld in een PDF document. Stuur deze ook niet tijdens de meeting door maar erna. Zo kun je de meeting nog even samenvatten in een e-mail en je PDF document meesturen. Tevens ben je zeker dat je gesprekspartner jouw contactgegevens heeft. Op die manier vang je meteen op dat je geen visitekaartje hebt kunnen afgeven.

Veel succes met je volgende verkoopgesprek!

Interesse in een krachtige online verkooppresentatie?

Wij bezorgen je snel een krachtige online (verkoop)presentatie voor een vaste prijs. 

  1. online kick-off meeting om verhaallijn samen te bekijken en te versterken
  2. storyboard & designvoorstel 
  3. uitgewerkte presentatie tot 25 slides sterk grafisch opgebouwd
  4. online coaching om de presentatie effectief te gebruiken
Vraag snel je offerte