We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • February 17th, 2021
  • Category: Info

Ook bij een webinar staat je reputatie op het spel


Welk risico wil je nemen als je reputatie op het spel staat? Welk risico wil je nemen als je je verhaal doet aan 20, 30, 50 of 100 mensen in één keer? Denk bij een webinar dus goed na over hoe je deze opbouwt en welke technische middelen je daarvoor nodig hebt.

Ook bij een webinar staat je reputatie op het spel

Vanwege de COVID-19-maatregelen zijn we allemaal massaal overgestapt naar online-, Teams- en Zoommeetings. In eerste instantie voor een-op-een vergaderingen maar ook voor  webinars. Hiermee kunnen immers meer mensen tegelijkertijd bereikt worden. Er wordt vaak dezelfde laptop met ingebouwde camera en microfoon gebruikt als bij een een-op-een vergadering. Is deze opstelling ook geschikt om voor een grotere groep te presenteren? Gelden ook hier niet dezelfde regels (kwaliteit, professionaliteit, uitstraling, …) als wanneer we voor een volle zaal presenteren?

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij webinars en wat is het gevolg ervan:

  • Camera en microfoon van de laptop - alhoewel deze goed zijn voor individuele meetings, zijn ze vaak niet voldoende om een grotere groep te begeesteren. De microfoon vangt veel storende omgevingsgeluiden op en het beeld heeft slechts een beperkte kwaliteit.
  • Positionering voor de camera. De laptop staat traditioneel op het bureau en vanuit die positie presenteren we de webinar. Het beeld komt dus schuin van onderen waardoor de spreker naar beneden kijk en als het ware op het publiek neerkijkt. Als er een lamp aan het plafond hangt of de spreker zit voor een venster is er ook nog eens een onduidelijk beeld door tegenlicht.
  • PowerPointpresentatie die vol staat met tekst en geen animaties of slideopbouw gebruikt. Het publiek probeert de slides te lezen maar verliest daardoor de aandacht voor de spreker. Door te volle slides te gebruiken blijven deze te lang op het scherm staan en is er te weinig afwisseling om het publiek aandachtig te houden.

 De belangrijkste gevolgen van deze aanpak:

  • Verlies van aandacht van het publiek. We concurreren tijdens een webinar immers met verschillende zaken die bij een fysieke presentatie minder belangrijk zijn: e-mails die binnenkomen, Facebook, smartphone, WhatsApp, rondrennende kinderen, ….
  • Niet professionele benadering van onze (potentiële) klanten. Er worden veel budgetten gespendeerd om de uitstraling van het bedrijf op niveau te doen. Met een slecht uitgevoerde webinar kunnen we dat in één keer kwijt zijn.

Welk risico wil je nemen als je reputatie op het spel staat? Welk risico wil je nemen als je je verhaal doet aan 20, 30, 50 of 100 mensen in één keer? Denk bij een webinar dus goed na hoe je deze gaat opbouwen en welke technische middelen je daarvoor nodig hebt.

Smartpresentations is dé expert voor online presenteren en webinars. We helpen je niet alleen met een sterk verhaal en de juiste slides, we kunnen ook de volledige technische uitvoering van het webinar voor rekening nemen. We nemen de regie in handen en zorgen voor een vlekkeloze en vooral professionele webinar.

Hiermee houden wij rekening bij het organiseren van een professionele webinar voor kwalitatieve online communicatie.

  • Script  - dit omvat de verhaallijn van de presentatie(s), volgorde en de timing van sprekers of filmpjes die je wenst te laten zien, interactieve momenten, vraag en antwoord, etc.
  • PowerPointpresentatie - ondersteunende slides voor het verhaal dat door de presentator gebracht wordt. Deze zijn visueel opgebouwd en bevatten een beperkte hoeveelheid tekst. 
  • Beeld en geluid - de professionele studio's schieten als paddenstoelen uit de grond. Hier wordt aandacht geschonken aan: 
    • het juiste cadrage door verschillende camera's
    • afwisseling tussen spreker en slides
    • goed geluid door middel van bv. een dasspeld microfoon
    • sprekers die niet naar de studio komen en remote inbellen
  • Streaming platform - het juiste platform om de webinar uit te zenden en je deelnemers/ publiek op te ontvangen.
  • Registratie en login - het is niet alleen belangrijk om te weten wie zich heeft ingeschreven voor het webinar, maar ook wie eraan heeft deelgenomen en hoe lang.
  • Opvolging en nasturen - na de webinar kun je de deelnemers die aanwezig waren extra documentatie sturen samen met de opname van de webinar zodat het ook achteraf nog een sterke tool is.

 Recente referenties

  • Vivium - presentaties, script en technische uitvoering van online partnermeeting
  • Lyreco Digital Launch - verhaallijn en presentaties voor online salesconventie
  • Camino - verhaallijn en presentatie interne lancering Camino
  • SD Worx - presentatiedesign voor maandelijkse webinar
  • Ecopuur - verhaallijn en presentatiedesign webinar 'terugdraaiende teller' en product lancering voor architecten
  • Beaulieu International Group -  presentaties voor diverse interne salesmeetings
Interesse om professioneel je bedrijf of product(en) in een webinar te presenteren?  Neem snel even contact met ons op.