We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • February 23rd, 2024
  • Category: Storytelling

Elke presentatie heeft één duidelijke kernboodschap


Goed nadenken over de kernboodschap van je presentatie is erg cruciaal. Het zorgt ervoor dat je de boodschap helder, memorabel, impactvol, consistent, overtuigend en efficiënt brengt.

Elke presentatie heeft één duidelijke kernboodschap

Afhankelijk van hun aandacht, interesse, motivatie hebben mensen verschillende capaciteiten om informatie te verwerken en te onthouden. Daarom is het belangrijk dat je bij het opstellen van een presentatie de inhoud duidelijk structureert. Zo beslis jij vooraf wat mensen achteraf van jouw presentatie onthouden.

Het belangrijkste daarbij is het bepalen van de kernboodschap van je presentatie.  De kernboodschap is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen in je presentatie samen gebracht in één of enkele zinnen. Wat wil jij dat het publiek zeker moet onthouden?  
Alles wat je verder aan je presentatie toevoegt moet een rechtstreeks verband hebben met deze kernboodschap.

Enkele tips om een sterke kernboodschap op te stellen:

  • Bedenk wat de belangrijkste boodschap is die je wilt overbrengen. Wat is de essentie van je verhaal?
  • Denk na over wat voor de doelgroep -je publiek- belangrijk is. Wat willen zij weten en horen?
  • Formuleer de kernboodschap als een eenvoudige zin. Gebruik geen vakjargon of ingewikkelde woorden.
  • Zorg ervoor dat de kernboodschap positief geformuleerd is.
  • Houd de kernboodschap kort en krachtig, bij voorkeur niet langer dan één zin.

Waarom is de kernboodschap nu zo belangrijk voor je presentatie?

  1. Creëert een kader
    Gebruik de kernboodschap als opener van je presentatie. Op die manier schep je een duidelijk kader waar de rest van je presentatie over zal gaan en wat het publiek van de presentatie kan verwachten.
  2. Helderheid en focus
    Een sterke kernboodschap zorgt voor duidelijkheid en focus in de opbouw van je presentatie. Het voorkomt dat jij als presentator en het publiek worden overweldigd door te veel informatie of verschillende boodschappen.
  3. Impact en onthouden
    Een duidelijke kernboodschap zal een diepgaandere impact hebben op het publiek. Daarbij onthouden mensen beter en gemakkelijker informatie wanneer deze eenvoudig en beknopt wordt gepresenteerd.
  4. Consistentie
    Een duidelijke kernboodschap zorgt voor consistentie in de presentatie en versterkt de samenhang tussen de verschillende delen. Elke onderdeel heeft immers een rechtsreeks verband met de kernboodschap. Het helpt om verwarring te voorkomen en versterkt de geloofwaardigheid van de presentatie en jou als presentator.
  5. Aandacht en publieksbetrokkenheid
    Een sterk begin van je presentatie zal het publiek meteen betrekken bij het onderwerp en hen motiveren om actief te luisteren en deel te nemen aan de presentatie. Het zet de toon voor de rest van de presentatie en legt de basis voor een positieve interactie tussen de presentator en het publiek.
     

Goed nadenken over de formulering van de kernboodschap is dus erg cruciaal voor de rest van de presentatie.

Het hebben van één duidelijke kernboodschap in een presentatie helpt om de boodschap helder, memorabel, impactvol, consistent, overtuigend en efficiënt te brengen. Het is een essentiële strategie voor effectieve communicatie en presentatievaardigheden.

Hulp nodig bij je volgende presentatie en het bepalen van de kernboodschap van je presentatie?

Bekijk onze referenties en neem snel contact met ons op.

Succes
Harald